نذر در بین سایر ملل

فرهنگ نذر علاوه بر مسلمانان، میان بعضی کشورهای غیراسلامی هم دیده میشود. مردم بین النهرین، مصریان قدیم، آلمانیها،فرانسویها، آنگلوساکسونها و امریکایی ها نیز نذر میکنند تا حوائجشان برآورده شود. نذورات مردمی و بنیادهای خیریه ی کشورهای اروپایی و بخصوص آمریکای شمالی از ابزارهای رشد و توسعه و تحول فرهنگی جوامع این کشورها است. در نظام حقوقي کشور آلمان قانون وقف پذيرفته شده و عمل به وقف نيز تنوع فراواني دارد. اين کشور را ميتوان يکي از کشورهاي موقوفه خيز و باني بنيادهاي جهان غرب دانست (فصلنامه ی شماره ی71 وقف، میراث جاویدان) که به علت اهميت به موقوفات در گذشته و به خصوص بعد از جنگ جهاني دوم، تجارب موفقيت آميز کسب کرده است. انتشار فهرست 5933 موقوفه ی در آلمان در سال 1991 از گستردگي وقف در اين کشور حکايت دارد.
دیدگاه سنتی نذر در آلمان عبارت از این است که سرمایه ای در اختیار قرار میگیرد که میبایست سود و عواید آن برای انجام دادن مقصود و یا مقاصد نذرکننده کفایت کند. در آلمان، نذر ابزاری است که به کمک آن گرایش های کاملا معین و تثبیت یافته ی فرهنگی در مقابل تحولات روز می تواند پشتیبانی شوند. بطور مثال: بنیادهایی وجود دارند که پس از حل مسائل آموزشی، به حل مسائل زیست محیطی پرداخته اند. از این رو افزایش تعداد بنیادها، تأسیس دانشگاهها، ایجاد مدارس فنی مهندسی، راه اندازی آزمایشگاههای تحقیقاتی، برپایی محافل و کانون های علمی برای بحث، چاره جویی در زمینه ی مسائل اجتماعی-اقتصادی- آموزشی در چهارچوب های محلی، منطقه ای، کشوری و بین المللی با کمک کارشناسان زبده و امکانات مالی چشمگیر است.
در کشور آمريکا، بسياري از دانشگاهها از محل عوايد موقوفات اداره می شود. از ابتدای قرن بيستم، تلاش هاي بسياري در آمريکاي شمالي در جهت انجام امور عام المنفعه انجام شده و اهميت خاصی به اين امور داده شده است. هم اکنون تعداد زیادی مؤسسات خيريه در کشور آمريکا فعال است که بنابر آمار رسمی در سال 1989 دارايی های آنها بيش از 137 و نيم ميليارد دلار بوده که در همين سال حدود هشت ميليارد دلار آن صرف انجام امور خيریه شده است.
یکی از شاخص های توسعه یافتگی جامعه، میزان سرمایه گذاری اجتماعی درآن است. سرمایه گذاری اجتماعی نیز به معنای فعالیت هایی است که در راستای افزایش رفاه اقتصادی و توسعه ی اجتماعی توسط بخش خصوصی، نهادها و سازمان های جامعه مدنی صورت میگیرد. فعالیت هایی نظیر حمایت از کودکان آسیب دیده یا بی سرپرست، ایجاد امکانات آموزشی برای مناطق محروم، مبارزه با بیماریهای واگیردار، مبارزه با اعتیاد، حفاظت از محیط زیست یا صیانت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی، همگی میتواند نمونه هایی از فعالیت سازمانهای مردم نهاد در سراسر دنیا باشد که نشان از توسعه یافتگی و احساس مسؤلیت اجتماعی شهروندان این جوامع دارد. چنین فعالیت هایی در دوره های مختلف زمانی وجود داشته اند و نمی توان برای آن مبدا مشخصی در نظرگرفت، اما راه اندازی چنین سازمان هایی در دو قرن اخیر، رشد چشمگیری داشته است؛ به طوری که تعداد NGO ها در آمریکا، حدود یک و نیم میلیون، در روسیه 277 هزار و در هند حدود 3/3 میلیون در سال 2009 تخمین زده شده است. در هند به ازای هر 400 نفر یک NGO وجود دارد و رقم کل NGO ها در هند، چند برابر تعداد مدارس ابتدایی و مراکز بهداشت این کشور است.

نذر فرهنگی ، عقلانیت توام با عشق است. طراحی به سفارش هلدینگ تبلیغات اینترنتی دابی dabi.ir || طراحی سایت توسط MXGroup